Om os

Glædens Pædagogik

Glædens Pædagogik er drivkraften i livet, som leves i Øser Snede Børnehus. Vi tager udgangspunkt i barnets personlige styrker og møder det med anerkendelse og nærvær understøttet af en række samspilstemaer.

Reggio Emilia

I Øster Snede Børnehus har alle pædagoger været på studierejse i Reggio Emilia. Pædagogikken handler om at se børns læring som processer, som de voksne understøtter i stedet for formidling fra voksen til barn.

Der er fokus på de æstetiske læreprocesser, pædagogisk dokumentation og "Rummet, som den tredje pædagog".

Rummet skal byde på foranderlighed og spænding, udfordring og spørgsmål, ro og stabilitet, mulighed for at tilgodese særlige interesser, enegang og fællesskab, koncentration og variation samt æstetik og funktion. Herved bliver rummet både et værested og et lærested.

ReMida

ReMida, som er kendt fra Reggio Emilia, handler om at bruge genbrugsmaterialer i det pædagogiske arbejde. ReMida er opkaldt efter Kong Midas, idet alt hvad han rørte ved blev til guld.

Vi har sammen med Børnehuset Lille Dalby etableret et ReMida Center i Hedensted. Lotte, som er pædagog og "hus-kunstner" i Øster Snede Børnehus, holder centeret åbent torsdag formiddag. Se mere på www.remida.hedensted.dk

Motorikvejleder

I Børnehuset har pædagogen Marianne en et-årig motorikvejleder uddannelse. Hun står for vejledning og sparring af kolleger om den motoriske udvikling, ligesom hun kan tilbyde motorisk test af børn og sparring med forældrene.